# Pitný režim – v médiích se v poslední době poměrně často propírá téma pitného režimu


Podpořte článek sdílením!

Je váš pitný režim dostačující?

 

Někteří tvrdí, že taková propagace je jen marketingovým tahem výrobců a obchodníků s nápoji. Jiní zase říkají, že pití několika litrů tekutin za den je pro lidský organismus zcela a naprosto nezbytné. Jak to tedy je?

 

Kolik bychom toho měli za den vypít?

Je to individuální

 

Z pravidla platí 0,4 deci, na 10 kilo váhy.

Nakreslím vám teď tady jednoduchý obrázek, který celou situaci vyjasní.

Nákres pomysleného rybníku, jako samostatného ekosystému stojaté vody.

Představte si tohle červené kolečko na obrázku jako rybník, který má nějaký přítok a nějaký odtok. Aby tento „rybník“ mohl být čistý a díky němu mohlo prosperovat vše v okolí, musí přitéct čerstvá voda, která zakrouží v organismu, nabalí na sebe veškeré odpadní látky a odteče pryč.

Pokud ale člověk přijme méně, než je pro něho fyziologicky adekvátní množství, nastane hned několik problémů,… voda do „rybníku“ přiteče, zakrouží, má na sobě nabalené odpadní látky a měla by odtéct, ale další přítok tady už není. V tento moment se tělo musí naučit pracovat s odpadní vodou. A co se stane, když v těle – rybníku, bude kroužit špinavá voda? Vaše květiny budete doma zalévat odpadní vodou?

 

Jak pitný režim v průběhu dne rozložit?

 

Je to dosti individuální. Jsou typy lidí, kteří na noc mohou vypít 1 litr a nepůjdou ani jednou na záchod. Potom jsou lidé, kteří si na noc dají hlt vody a minimálně 1x za noc stejně jdou…. A opačně, pokud má člověk celý den deficit a má šanci to dohnat pouze večer, protože třeba celý den sedí za kasou a nemůže se prostě hnout, myslím že je lepší trpět nedostatkem spánku z toho, že jsem večer sem tam odběhl na záchod a za 30 vteřin opět usnul, než dehydratací organismu. Takže pokud možno určitě pitný režim rozložit jakkoli do celého dne, ale pokud to možno není, hlavní je svůj organismus zavodnit čistou vodou. Tekutina je v řetězci priorit nadřazena všemu.

 

Jednoduché schéma rozvržení pitného režimu pro 80kg muže:

 

  • 00:00 – 00:10 – 1,5l obyčejné vody
  • 10:00 – 14:00 – 1l obyčejné vody
  • 14:00 – 22:00 – 1l bylinkové odvary

 

 

Co konkrétně bychom měli pít? Vodu, bylinkové čaje, zelený čaj…?

 

Hlavní pravidlo zní – 2/3 pitného režimu by měla tvořit čistá voda. 1/3 potom bylinkové čaje a ostatní nápoje.

 

Co když se prolíváme slazenými nápoji, o kterých je známo, že v jednom litru obsahují až 27 kostek cukru?

 

 

Lidé na to jdou v dnešní době velice chytře tím, že pijí tzv. zero limonády, které obsahují místo cukru umělá sladila, takže se tím vyhnou jednomu velkému problému, ke kterému při pití nadměrného množství slazené limonády dochází a tím je cukrovka. Už jsem viděl hodně lidí kteří měli uřezanou nohu jen díky tomu, že na sebe zapomněli dbát…

 

Co káva? Můžeme ji zahrnout do pitného režimu?

 

Kávu bohužel, ač by někteří určitě rádi, zařadit do pitného režimu nemůžeme. Díky jejímu močopudnému efektu nás odvodňuje, takže kdo pije kávu, nezapomene si ke svému pitnému režimu připočítat za každou 3 deci navíc.

 

Co sport? Je mu třeba přizpůsobit pitný režim?

 

Určitě je. Při jakémkoliv pohybu není příjemné, když ve vás žbluňká jako v rybníku. Ideální doba ukončení pitného režimu je cca 10 minut před zahájením sportovní aktivity a následně, podle pocitu, každých cca 15 min. po doušcích tekutiny doplňovat. Hodně se nadělá se sportovními nápoji při zátěži. Pro amatérské sportovce, kteří za svoji činnost nedostávají žádné peníze, jsou naprosto zbytečné.

 

Napište mi do komentářů jaký pitný režim dodržujete vy?

 

 

Komentáře
Celý článek
Zpět

Diskuze k tématu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    232
  1. Ivan

    Snažím se dodržovat množství k výšce, ale mám pořád pocity plnosti. A dobrým ukazatelem stavu pitného režimu je kvantový přístroj, že když jsem schválně nedodržoval stanovenou míru, tak to negativně vyhodnotil. Jinak logicky bych si myslel, že ledviny mohou být přetěžovány.

  2. 229
  3. veve

    Ráno a dopoledne jsem pila bylinkové čaje 1,25l a odpoledne doháněla obyčejnou filtrovanou vodu 0,75 l při váze 75 kg. proč je vhodné obrácené pořadí?

  4. 228
  5. Milan

    Ďakujem za dobrý odborný článok, pretože všade je veľa pokynov a tie sa navzájom líšia a niekedy sa 5ažko orientuje, čo je vlastne správne . Ja pijem upravenú vodu z kohútika, ktorý má systém filtrov, pretože v Nitre je hodne znečistená voda. Ráno po prebudení vypijem naraz 1/2 litra vody pred raňajkami a dopoludnia vypijem 1 l vody. Denne pijem 1 kávu a snažím sa jej účinok eliminovať pitím vody pred a po káve asi 3 dl. Odpoludnia vypijem asi 1/2 l vody a večer o 17,00 – 18,00 hod. vypijem asi 3 dl čaju z Medovky. Myslím si, že propagácia pitia značného množstva vody je marketingový ťah.

  6. 227
  7. Ing. Miroslav Zedlitzer

    Navázal bych na Romana Littlelega. Také jsem četl, že ledviny jsou geneticky projektované na určité množství práce. Takové utápění vodou je nadměrně zatěžuje a vlastně zkracuje jejich funkčnost. I když se snažím sebe víc, více jak 2 litry za den do sebe nedostanu a to ještě ne každý den. Tak nevím, co je pravda.

  8. 223
  9. Jana Kubincová

    Káva obsahuje stejnou vodu jako čaj, pivo nebo limonáda. Močopudnost je vítaná vlastnost, jinak by se tekutina v těle zadržovala a působila by otoky!

  10. 222
  11. Kroupa Bohumil

    Kroupa Bohumil.
    Dobrý den ještě jednou.
    Jak už jsem se zmínil a trochu vypsal můj pitný režim, tak musím s tím udělat něco víc a s pitným režimem se polepšit.
    To přirovnání žaludku k rybníku je trefné a pravdivé. Když není přítok tak se škodlivé látky usazují. Když to ještě jednou shrnu: tak šunditovou vodu, asi tak 0,5 l
    během dne, možná o něco víc, ráno čtvrt litru čaje, v poledne polévku, odpoledne nebo navečer také několik hltů šungitové vody. Za celý den odhaduji
    tak asi 1,5 l. vody. ( při výšce 178 a váze 85 kg ). Balené vody vůbec nekupuji, jen občas Magnesii.
    Přeji hezký den, Kroupa Boh.

  12. 221
  13. Denisa Hiršlová

    Dobrý den, piju 2, 8l 100% ovocné šťavy naředěné vodou z kohoutku v poměru 1 ku 7 a ovocné čaje. Děkuji za přesnou informaci ohledně pití kavy.

  14. 220
  15. SC.

    Nemohu se jako člověk vědy nepodělit:
    Plně souhlasím s obyčejnou vodou, studánkovou-bakteriologicky a moneralogicky kontrolovanou, nebo z kohoutku-např. Praha má vodu opravdu kvalitní. Ev. je možno ji od nečistit potrubí a jiných přefiltrovat průtokovým filtrem,/např. Aquapur-to pro přiklad, nikoliv pro reklamu/. Nikoliv ve filtrační konvici-tam se časem nalezlo mnoho bakteriálních kontaminací.
    Dále upozoroňuji z odborného hlediska na skutečnost, že naprostá většina bylinkových čajů, jsou čaje z léčivých ! bylin . Pokud něco tedy cíleně neléčíté /alespoň po dobu 40 dnů soustavného užívání této fytoterapie/ zůstaňte u čisté vody. I horká je dobrá.
    Slazené nápoje-jakkoliv- i umělými sladily jsou fyziologická zátěž, dlouhodobě je to zdravotní riziko. U dětí vytváří celoživotní návykové chování s touhou utěšovat se sladkým a tedy škodí i touto cestou.
    Individuálně různě vypotíme a vydýcháme určité množství vody. V závislosti na zátěži. Je nutné uvést, že z hlediska funkce ledvin se MÁ pít voda p r ů b ě ž n ě i ev. během noci, pokud se spontálně probouzíte.
    Někdy je obtížné odcházet v noci na toaletu. Dávno osvědčená noční váza u postele, možná zavíratelná to bez studu vyřeší. Jde totiž skutečně o zdraví. A tak podstatným kriteriem zavodňovacích potřeb, vysoce individuálních a při různé zátěži Vašeho organismu má být

    výdej moči ledvinami za 24hodin. Optimum je 1.5 litru denně.

    Zkontrolujete to tak, že ráno se vymočíte a teprve od té doby sbíráte, nebo měříte množství moči následujících 24hodin. Přičtete tedy i obsah moči přes noc.
    Dle tohoto osobního zjištění přidáte, či uberete množství přijímaných tekutin. Přeji Vám upřímně zdar v této důležité kapitole!
    Vaše mnoha universitními odbornostmi „vyzbrojená“ SC.

  16. 219
  17. Semerádová M.

    Tak já nerozumím dnešnímu pitnému režimu. Celý život piju přibližně litr různých nápojů vč. vody, sladké nemám ráda, v zimě a v létě podle tepla více. Ráno kávu s mlékem. Je mi 75 let a nemám bohudíky žádné zdravotní problémy jako mají lidé v těchto letech. Vím to díky vyšetření, každé dva roky, kvůli řidičáku. Celý život (od 25ti dělám jarní kůru, která se skládá z aloe (pěstuji doma), vína, medu a trochu lihu. Tento recept mám od Ostravského primáře, o kterém mluvil v rozhlase a já si napsala o tento recept. On ten problém s pitím bude asi hlavně jak se kdo stravuje. Kdo víc zatěžuje svůj trávicí systém a tím myslím maso, uzeniny, sladkosti, tam je asi na místě více pít kvůli odstranění škodlivin. Já jím maso max. 1x týdně, jinak jím tak jak jsem se naučila po válce, kde masa moc nebylo, nebyly ani sladkosti a různé ty fast foody. Já jsem dokonce i přesvědčená, že ovoce a zelenina se má jíst taková, která se urodila v naší republice.

      224
    1. Jan Dundel

      Dobrý den , velice rád bych od Vás získal recept na Vaší jarní kůru / pokud to není tajemství.
      Děkuji

    2. 230
    3. veve

      Dobrý den, mohu vás poprosit o recept na nápoj z aloe? Také doma pěstuji, ale dosud jsem s úspěchem používala jen k hojení oparu, škrábanců, popálenin a podobných poranění. Na aloe nedám dopustit a ráda bych užila i vnitřně.

    4. 231
  18. 218
  19. Marcela

    Fajn článek, jsem na tom + – vcelku trochu pod normálem, ale není to tak hrozné a budu se snažit přidat :-), piji hlavně vodu – přefiltrovanou a výživu dodávám nejen jídlem, ale i potrav. doplňky, občas piji zelený čaj s reishi, sladké pití nemám vůbec ráda – nesladím žádné tekutiny .-)

  20. 217
  21. Jiří Sládek

    Průběh pitného režimu-téměř každý den:
    čas 05 hod- 0,2 l teplé vody
    5.10- 0.4 l bílá káva
    8-14 hod 1,2 l čaj
    11 hod–0,3 l polévka
    15 hod 0.2 l teplé vody
    17-18 hod 0.3 l čaje
    18 hod 0.2 l teplé vody
    má váha je 61-63 kg

  22. 216
  23. Magdalenakellnet@yahoo.

    Dobry den.
    Ja piji 1 sklenicku kazdou hodinu i kdyz neman zizen.pri kazdem vetsim hrnicku Kavy mam sklenicku vody.
    Magdalena kellner.

  24. 215
  25. Eva Šamanová

    chtěla jsem sdílet, ale nepustilo mne to dál bohužel, tak aspoň přeji hezký den a děkuji za všechny Vaše zprávy poslané na můj e-mailˇ. Šamanová 🙂
    .

  26. 214
  27. Zdenaz

    Děkuji za článek. Pitný režim (tedy hlavně vodní:-)) jsem začala dodržovat zhruba před dvěma lety a velmi mi to pomohlo. Upravila se, či dokonce vymizela celá řada problémů. Chce to však důslednost, tedy každé ráno nalačno zhruba litr teplé vody, potom přes den již na rytmu tolik nezáleží, přesně jak píšete. Vyhýbala bych se však limonádám a to i těm tzv. zero. Umělá sladidla rozhodně nejsou ničím zdravým a ostatní chemikálie, které tyto . obsahují, také ne. Čaje nepiju, s výjimkou těch z jablečných slupek či heřmánku, případně z bylinek. Úplně mi přestaly chutnat. Přitom předtímbyl čaj, zejména roibos, mým favoritem. Kávy jsem se vzdát nedokázala, piji ji dnes ale čistou, bez mléka, jen s trochou cukru. .

      225