Archiv pro měsíc: Říjen 2021

Chemikálie v kosmetice zvyšují riziko rakoviny prsu

Podle výzkumu provedeného vědci spolupracujícími se Silent Spring Institute, která se zabývá výzkumem rizika rakoviny prsu, mohou některé látky přidávané do potravin a kosmetiky zvýšit riziko rakoviny prsu, protože ovlivňují hormonální rovnováhu žen.

Podle vědců zvyšuje riziko rakoviny prsu několik stovek látek, které jsou v našem prostředí v 21. století zcela běžné. Ovlivňují hormonální rovnováhu žen, zvyšují hladinu mj. estrogen a progesteron.

„Souvislosti mezi estrogenem, progesteronem a rakovinou prsu jsou dobře zdokumentovány,“ vysvětluje Ruthann Rudel, spoluautor publikace, a dodává: „Měli bychom si tedy dávat velký pozor na chemikálie v různých produktech, které zvyšují hladiny těchto hormonů v těle.

Vědci analyzovali data více než 2 000 látek, které získala americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v rámci programu ToxCast. Bylo zkontrolováno, do jaké míry je daná látka škodlivá. Ukázalo se, že až 296 sloučenin zvyšuje množství estradiolu (forma estrogenu) nebo progesteronu v buňkách pěstovaných v laboratoři. Některé z těchto sloučenin jsou přítomny v každodenních produktech, vč. barev na vlasy, deodorantů, zpomalovačů hoření ve stavebních materiálech a nábytku a jako zemědělské pesticidy v potravinách.

Dosud není přesně známo, jak tyto sloučeniny provokují buňky k produkci více hormonů. Předpokládá se, že mohou aktivovat některé enzymy, jako je aromatáza, na které jsou zaměřeny některé protirakovinové léky.

Není náhoda, že jedna z nejběžnějších metod léčby rakoviny prsu spoléhá na léky zvané inhibitory aromatázy, které snižují hladiny estrogenu v těle. Zbavují buňky přístupu k hormonům, které potřebují pro růst, vysvětluje Ruthann Rudel a dodává: ’’Ženy jsou denně vystaveny mnoha různým chemikáliím z různých zdrojů a expozice se sčítá.’’

Podle výzkumníků může stažení sloučenin, které jsou nebezpečné pro zdraví, snížit výskyt tohoto typu rakoviny. Zde je příklad. Studie Iniciativy zdraví žen z roku 2002 zjistila, že hormonální antikoncepce je spojena s vyšším rizikem rakoviny prsu. Mnoho žen tento typ léčby ukončilo a počet případů klesl.

Právě představená studie ukazuje, že skupina dnes používaných látek má schopnost manipulovat s hormony, které zvyšují riziko rakoviny.

Podle autorů je ochrana zvláště důležitá v kritických životních okamžicích, například během puberty, přechodu nebo těhotenství, kdy prsní tkáň prochází významnými změnami. Podle vědců existují způsoby, jak zlepšit rizikové faktory a nedostávat tak chemikálie do organismu. Zejména to je pravidelné umývání podpaží (v létě i několikrát za den) obyčejnou vodou, místo stříkání toxických deodorantů.

 

Podělte se o svůj názor. Jak vnímáte chemikálie v kosmetických přípravcích a potravinách?

 

Celý článek

Chcete jíst probiotika, ale nemáte rádi jogurt? Vyzkoušejte tyto alternativy

Kromě zdravých dávek vápníku a bílkovin je jogurt hlavním zdrojem probiotik, „dobrých“ živých bakterií a kvasinek. Proč jsou tak užitečné? Správná rovnováha bakterií ve střevech zlepšuje trávení, blokuje nebezpečné organismy, které mohou způsobovat infekce, a posiluje náš imunitní systém. Pomáhá také tělu vstřebávat životně důležité živiny z jídla.

Co vědět o probiotikách
Na rozdíl od vitamínů neexistuje žádný doporučený denní příjem probiotik. Obecnou zásadou, je přidat do každodenní stravy některá jídla s probiotiky.

Příznivě působící bakterie klasifikujeme jako probiotika. Lactobacillus a Bifidobacterium jsou hlavní nalzené bakterie v mléčných výrobcích, z nichž každý obsahuje různé kmeny. Na etiketách potravin jsou Lactobacillus a Bifidobacterium často zkráceny jako L. nebo B. a poté kombinovány s názvem konkrétního kmene. Kmen acidophilus v bakterii Lactobacillus je tedy zapsán jako L. acidophilus.

Hledání probiotik mimo jogurt
Co když nejste jogurtový nadšenec, nebo prostě chcete více možností? Naštěstí mnoho dalších potravin vám také naservíruje pořádnou dávku dobrých bakterií. Potraviny obsahující probiotika mohou mít různou konzistenci a chuť, takže je velmi pravděpodobné, že jich najdete hned několik podle svého vkusu.

Kefír

Tento nápoj je řidší než jogurt. Obvykle se vyrábí z živočišného mléka, ale můžeme nalézt i alternativu k mléčným výrobkům, jako je kokosový nebo rýžový kefír. Do kefíru si můžete pro vylepšení chuti přidat přísady jako je skořici, vanilku nebo perníkové koření. Je to také vynikající základ pro smoothie.

Kimchi

Kimchi je pikantní, načervenalé kvašené zelné jídlo připravené ze směsi česneku, soli, octa a chilli papriček. Často se podává samostatně nebo ve směsi s rýží nebo nudlemi. Můžete jej také přidat do míchaných vajec nebo na brambory. Najdete ho ve většině obchodů s potravinami se zdravou výživou, nebo na asijských trzích.

Kombucha

Tento fermentovaný čajový nápoj má jemnou chuť. Kombucha obsahuje kofein srovnatelný s některými jinými čajovými nápoji. Kombucha se nyní vyrábí již průmyslově a některé značky přidaly cukr, proto vždy zkontrolujte štítek a vyvarujte se čehokoli s více než 5 gramy cukru na porci.

Miso

Populární pasta v japonské kuchyni, miso se vyrábí ze sójových bobů kvašených s hnědou rýží. Má silnou, slanou chuť. Použijte jej jako omáčku, namažte na toast nebo ho přidejte do marinád na ryby, maso a zeleninu.

Kvašené okurky

Kvašáky obsahují zdraví prospěšné a pro bezchybné fungování organismu nezbytné látky včetně enzymů, vitamínů, minerálů a stopových prvků, aminokyselin, mastných kyselin a organických kyselin. Podobně jako zelenina obsahují také antioxidanty a antimutagenní látky, jednoduché cukry, fruktooligosacharidy a vlákninu. V neposlední řadě je třeba zmínit příznivě působící střevní bakterie, které patří k tomu nejcennějšímu, co probioticky kvašená zelenina nabízí.

Kysané zelí

Zamíchejte ho do salátů nebo jej kombinujte s běžnou přílohou. Výborně se hodí k masovým pokrmům. Vždy volte syrové nebo nepasterizované kysané zelí. Obsahuje více probiotik než komerční kysané zelí, které ztrácí velkou část svých bakterií pasterizací.

Tempeh

Tempeh je vyrobený z fermentovaných sójových bobů, má pevnější strukturu než tofu. Je to oblíbená náhražka masa – zkuste ho orestovaný na špejli s brambory, nebo přidejte do těstovinového salátu.

 

Napište mi do komentářů, jaké jsou Vaše nejčastější náhrady jogurtu?

Celý článek