9 důvodů, proč lidé v „modrých zónách“ žijí déle a zdravěji

Všichni chceme žít dlouhý a zdravý život.

Nebylo by skvělé, kdyby existovalo nějaké kouzlo, které by to pomohlo uskutečnit?
Dan Buettner, průzkumník National Geographic, a jeho tým demografů, vědců a antropologů si to možná mysleli, když začali studovat oblasti světa, kde lidé žijí nejdéle.
Tým, který vymyslel termín „modré zóny“, se podělil o to, co se dozvěděl o nejdéle žijících komunitách na světě.

 

Co jsou modré zóny?

Modré zóny jsou oblasti světa, kde lidé žijí nejdelší život a trvale dosahují věku 100 let. Naproti tomu průměrná délka života u nás v ČR je kolem 80 let.
Dan a jeho tým identifikovali pět takových modrých zón, kde nejde jen o delší životy, ale také o celkovou kvalitu života bez chronických zdravotních problémů.
To je záviděníhodné vzhledem k tomu, že 6 z 10 dospělých v Evropě má alespoň jeden chronický zdravotní sproblém, jako cukrovku, srdeční choroby, rakovinu, demenci – a 4 lidé z 10 mají dokonce dva nebo více těchto chronických problémů dohromady.

 

Kde jsou modré zóny?

Pět modrých zón se nachází v:

Sardinie, Itálie – domov nejdéle žijících mužů na světě
Okinawa, Japonsko – domov žen s nejdelším životem na světě
Loma Linda, Kalifornie – komunita adventistů sedmého dne, která přežije průměrného Evropana o 10 let
Ikaria, Řecko – malá ostrovní komunita s výrazně sníženým výskytem běžných chronických onemocnění
Nicoya, Kostarika – oblast, kde lidé více než dvakrát častěji dosáhnou 90 let, oproti Evropanům


Co nás modré zóny učí o zdravém stárnutí?

Cílem studia pěti modrých zón bylo odhalit společné rysy, které by mohly vysvětlovat, proč lidé z těchto regionů žijí déle a bez výskytu chronických onemocnění, které vidíme jinde.
Tým Dana Buettnera identifikoval devět zdravých principů – nazývaných Power 9 –, o kterých věří, že jsou jádrem života v modré zóně:

1. Udělejte z pohybu přirozenou součást vašeho dne
2. Znát svůj smysl pro účel
3. Upřednostňování odbourávání stresu
4. Jezte, dokud nebudete nasyceni asi z 80 %
5. Jíst převážně rostlinnou stravu
6. Pití alkoholu s mírou
7. Spojení s vaší komunitou
8. Rodina (ať už biologická nebo vybraná) na první místo
9. Výběr sociálních kruhů, které podporují zdravé chování


Na první pohled se to může zdát až nemožné, aplikovat všechna tato pravidla do běžného českého modelu, ale mám pro vás pár tipů, které vám pomůžou tyto změny reálně provést.

Tipy pro začlenění principů modré zóny do vašeho života

Pohyb, rozumné stravování a zvládání stresu jsou oblasti, se kterými se v současném světě nejvíce bojuje. Ačkoli průzkumy ukazují, že většina dospělých chce zlepšit své zdravotní návyky, více než 90 % se obvykle vzdá lepších stravovacích návyků po prvních sedmi měsících, 70 % zruší členství v posilovně po pouhých dvou letech a více než 30 % lidí uvádí, že po nezvládnutém procesu zlepšení svého stavu má příznaky úzkosti a deprese.

Pokud jde o úspěšné provádění změn životního stylu, které vydrží, je důležité začít v malém.
Nemusíte přes noc od základů překopat svůj život. Začněte tím, že začleníte pouze jeden nebo dva z těchto principů a buďte realističtí ohledně toho, co je pro vás dosažitelné. Pokud například víte, že se dostatečně nehýbete, nemusíte začínat hned tím, že se budete snažit pětkrát týdně cvičit. Namísto toho může být vaším prvním cílem chůze 15 minut každý den a tento cíl potom dále budovat.

pohyb

Najít zaměření a vytvořit plán, je jednou z nejdůležitějších věcí pro úspěch.
Vyberte si teď hned jeden princip, který se vám líbí a na kterém chcete pracovat. Sami sebe se zeptejte, co vás baví a k čemu máte snadný přístup. Kdy si na to můžete udělat čas a co je pro vás reálné? Je mnohem snazší se něčeho držet, když pro to máte předpoklady, než abyste si dali nereálný cíl, že příští rok uběhnete maratón, když jste nikdy před tím neměli kladný vztah k běhu.

Několik nápadů na zdravý životní styl, které vám pomohou začít:

  • Procházejte se, plavte, zahradničte nebo si najděte jinou formu fyzické aktivity, která vás baví
  • Najděte si kamaráda na aktivity
  • Nastavte si připomenutí, abyste každou hodinu vstali a pohnuli se
  • Zvyšte množství zeleniny na talíři při každém jídle
  • Zkuste jíst rostlinnou stravu jednou týdně
  • Udělejte si čas na úlevu od stresu
  • Cvičte všímavost a pozitivní sebemluvu
  • Podnikněte kroky ke zlepšení kvality spánku
  • Zahrajte si mozkovou hru typu pexeso
  • Odpojte se od technologií, když jste s rodinou a přáteli
  • Naplánujte si čas, který strávíte se svými blízkými
  • Staňte se dobrovolníkem ve své komunitě a buďte obecně prospěšní
  • Připojte se k místní skupině, jako je pěší klub, zahradnická skupina nebo organizace založená na nějaké víře

Pokud vás toto téma zajímá a chcete svůj život žít déle a zdravěji, zaměřte se na prevenci. Začíná to tím, že pro sebe uděláte malé změny. Právě teď si vyberte jednu z 9 oblastí a naplánujte si, jaké malé krůčky podniknete, aby se váš život stal šťastnější a zdravější.

Napište mi do komentářů, pro kterou oblast jste se rozhodli, že zlepšíte? Kde podniknete první krůčky?

Celý článek
Zpět

Diskuze k tématu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    9036
  1. Ing.arch. Petr Jáchym Haimann

    Myslím, že je to všechno dobré k tomu, aby člověk dožil déle. Zhruba se o to taky snažím, ale chtělo by to ještě více pohybu. Já mám ale ještě moc práce – moc rozdělaných věcí, vyžadujících myšlení a práci s počítačem.
    Začal jsem více s pohybem pozdě asi v třiaosmdesáti a dnes mi táhne na osmdesát pět. Snad to ještě vydržím. Jednoho pravnuka už mám na stejném gymnáziu kam jsem chodil i já a ten druhý bude mít na štědrý den dva roky – je senzační.

  2. 9035
  3. 9034
  4. Marie Kaminarasova

    Dobrý den. Dekuji za hodnotný článek . Určitě chci realizovat vaše doporučení co nejvíce jak mi to možnosti dovolí .

  5. 9033
  6. Josef

    Myslím si, že tak nějak plním výše uvedené ( jako důchodce) až na ty fyzické aktivity ( mám po zlomeninách žeber a každá větší fyzická aktivita mě dosti bolí a v poslední době trpím velkou srdeční aritmií ( implantován ICD).Ale rezervy vidím v jídle— snažím se zvýšit podíl zeleniny ve stravě.

  7. 9030
  8. Kroupa Bohumil

    Zdravím p. Honzo.
    U mě by přicházela v úvahu ta rostlinná strava
    ale to určitě nezvládnu, Jím téměř všechno ale aby
    rostlinná strava převažovala, no, nevím, nevím.

    ( a otázka mimo, proč máte nastavenou žlutou barvu, pomalu ani nevidím, co píšu )

  9. 9029