Co je podle vás důležitější: jídlo nebo pití?

I když se náš život točí spíše kolem toho, co si dáme za jídlo, voda je pro nás o mnoho důležitější. Ve skutečnosti můžeme vydržet klidně i měsíc bez jídla, ale bez vody bychom nevydrželi déle než 3 dny. To je holý a ničím nenahraditelný fakt, který byste si měli z dnešního čtení odnést. Pokud vám jde alespoň trochu o své zdraví, více než na jídlo se soustřeďte na to, čeho a kolik vypijete.

Hydratace je nezbytná pro přežití. Buňky v našem těle obsahují vodu a jsou obklopeny vodou. Když jsme dehydratovaní, tyto buňky jsou méně propustné, což znamená, že mají problémy se vstřebáváním živin a odstraňováním odpadu.

Výhody hydratace

Když pijete dostatek vody, pomáháte svému tělu lépe fungovat. Když se přehřejete – ať už je to kvůli slunečnému dni, intenzivnímu cvičení nebo horečce – vaše tělo produkuje pot, aby se ochladilo. Pot je většinově tvořen vodou, takže vaše tělo potřebuje zůstat hydratované, aby vám pomohlo s dobrou termoregulací.

Voda vám pomůže přimět svaly a klouby pracovat správně při maximálním výkonu. Protože vaše buňky fungují lépe, když jsou plně hydratované, může to zvýšit výkonnost vašeho těla. Voda také pomáhá „promazávat“ vaše klouby, což usnadňuje pohyb.

Pomáhá kontrolovat váhu

Často zaměňujeme žízeň za hlad. Pít dostatek vody nám pomůže od nutkání abychom jedli, když to vůbec nepotřebujeme.

Prevence zácpy

Lidé, kteří jsou dobře hydratovaní, mají obvykle pravidelnou stolici. „Vrzání“ střev nebo zácpa mohou být známkou toho, že nepijete dostatečně.
Kolik vody tedy musíte denně vypít? Krátká odpověď: To je individuální.
V obecnosti se dá ale říci, že pro běžného člověka je ideální pít 4 deci na 10 kg váhy, čisté neperlivé vody, každý den. Někteří lidé však mohou potřebovat více nebo méně, v závislosti na jejich celkovém zdravotním stavu.

Faktory jako jsou nemoci a léky mohou ovlivnit to, kolik vody budete potřebovat. Měli byste také vzít v úvahu, zda cvičíte, úroveň intenzity a jaké počasí zrovna je.

Varovné příznaky dehydratace

Nejste si jisti, zda jste dostatečně hydratovaní? Jedním z nejjednodušších způsobů, jak to zjistit, je zkontrolovat barvu moči. Pokud je čirá, nebo světle žlutá, pijete dostatek vody. Pokud je ale vaše moč tmavší žluté nebo jantarové barvy, pak jste dehydratovaní.

Další varovné příznaky dehydratace mohou zahrnovat:

  • Menší množství moči – během 24 hodin močí dospělý člověk 6–7x. Při menším příjmu tekutin vylučuje méně.
  • Zácpa – jedna z nejčastějších příčin zácpy je dehydratace.
  • Suchá kůže a výraznější vrásky – nepružná kůže, která vypadá od pohledu starší a je rýhovaná výraznými vráskami, značí dehydrataci.
  • Nadváha – všichni to pořekadlo známe, že hlad je jen převlečená žízeň. Slýcháváme to často, když jdou lidé na pivo.
  • Žízeň a sucho v ústech – varovným znakem dehydratace je pocit žízně. Sucho v ústech, které ji provází, ukazuje na potřebu tělo hydratovat. Je vhodné pít vodu průběžně po celý den.
  • Bolesti hlavy – při dehydrataci se zhoršuje okysličování mozkové tkáně zmenšováním objemu krve, která putuje do mozku.
  • Vyčerpanost – při únavě je zvykem dát si kávu, ta ale dehydratuje. Proto při pocitu únavy je nejlepší dát si vodu.
  • Bolesti kloubů – hladký pohyb kloubů umožňuje synoviální tekutina, díky které plošky kloubů po sobě dobře kloužou a dovolují tak jejich plynulý a bezbolestný pohyb. Dlouhodobou dehydratací se může ovlivnit množství synoviální tekutiny, poškodit kloubní chrupavka a vzniknout například artróza. Při bolestech kloubů je proto třeba mimo jiné věnovat pozornost i dostatečnému příjmu tekutin.
  • Slabý imunitní systém – při jakékoli nemoci je důležité pořádně pít, protože dehydratací se zvyšuje koncentrace toxinů v krvi. To může oslabovat imunitní systém. Proto je třeba, aby organismus dostával dostatek tekutin, pro snadnější vylučování toxinů a imunitní systém byl silnější v boji s infekcí.

Jak se dehydrujeme?

Nejčastější příčinou je nepití dostatečného množství vody během dne – ale věci jako horké počasí, nadměrné pití kofeinu nebo alkoholu a cvičení jsou další faktory. Existují také méně časté příčiny dehydratace, na které je třeba dávat pozor – jako je stres, některé léky, stárnutí, vysoká nadmořská výška, popáleniny (včetně spálenin od slunce).

 

Řekněte mi, kolik vody vypijete za den Vy? Napište mi do komentáře i Vaši váhu a já Vám vypočítám, kolik byste za den měli vypít čisté vody.

 

Celý článek
Zpět

Diskuze k tématu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    8189
  1. 8149
  2. Hana Kondášová

    Dobrý den, využívám Vaši nabídku na výpočet , kolik vody bych měla správně vypít.

    Vážím 71 kg měřím 162 cm a za den vypiji asi 1 l neperlivé vody. ( Někdy možná i o trochu více. někdy méně. ) Předem Vám moc děkuji za odpověď.
    Hana Kondášová

      8150
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, Váš pitný režim je bohužel nedostačující a mohou se na Vás vztahovat problémy dehydratace. Ideální pitný režim pro Vás vychází na 2,8 l čisté vody. Zkuste malinko přitlačit, ať buňky se mají možnost zbavovat odpadních látek.

  3. 8140
  4. Jirka

    Dobrý den,
    Vypiju okolo dvou litrů denně a vážím 92 kg.
    S pozdravem děkuji Velíšek Jiří.

      8144
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, Váš ideální pitný režim by měl být kolem 3,7 l. Zkuste trošku přitlačit 😉

  5. 8139
    1. 8145
  6. 8138
  7. Jarmila

    Dobrý den,
    vypiji kolem 3 litrů vody. Vážím 85 kg. Piju jen čistou vodu nebo ovocný, zelený čaj. Zelený kvůli Warfarinu moc nesmím.

      8146
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Výborně, musím Vás pochválit. Váš ideální příjem by byl 3,4 l. Jen tak dál 👍

  8. 8105
  9. Milan

    Ahoj Honzo . Po předělání polyneuropatie v roce 2013 mě během jednoho měsíce poklesla váha za jeden měsíc o 15 kilo . Následně se moje váha z původních 90 kg zvedla na 105 kg . Toto je ale už i důsledek operace pupeční kýly a následného kovidu . Oboje v říjnu a v listopadu 2020 . Váhu už se mě snížit nepodařilo. Během dne výpiju asi 2 litry tekutin . Asi dehydrovaný bývám, protože pocit sucha v ústech a bolesti hlavy mívám.

      8107
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Ahoj Milane, zdraví a váha tedy nic moc, chtělo by to trochu jít do sebe. Případně se ozvy a můžu Ti předepsat jídelníček, který pomůže jak s váhou, tak se zdravím. Máš od nás jídelníček z roku 2018 – chtělo by to aktuální. Ohledně pitného režimu, pro Tebe to vychází na 4,2 litrů vody, takže bolest hlavy a sucho v ústech je jasná známka dehydratace.

  10. 8104
    1. 8108
    2. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, 3,36 l je pro Vás ideální příjem vody. Takže Vás musím za 3 litry pochválit, jen tak dál 👍

  11. 8103
    1. 8109
  12. 8101
    1. 8110
    2. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, Zelený čaj má také odvodňující účinky, zkuste do něj hodit pár chia semínek, pomůže Vám to s hydratací, jinak celkový ideální příjem by měl být 2,16 l 😉

  13. 8100
  14. Anna

    Váha 59 kg, pití za den 2 litry (zatím) + 1 šálek kávy (vždy se skleničkou vody), postupně zlepším na požadovaných 2,4 litru. Děkuji za detoxikační plán, skladba potravin zatím v pohodě.

      8111
  15. 8061
  16. Hana

    Dobrý den. Pane Honzo. Piju 1,5 až 2 litry. Trpím migrénou tak musím pít více. Vážím 53 kg. Moc vám děkuji zdraví Hanka.

      8077
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, ano určitě, minimálně byste měla vypít 2,12l, pokud trpíte migrénou, zkuste tento týden zvýšit pravidelný příjem na 2,5 litrů 😉

    2. 8098
      1. 8112
      2. Jan Anděl Autor příspěvku

        Dobrý den, Váš ideální příjem vody by měl být 3 litry. Takže současné necelé 2 litry jsou nedostačující, zkuste přidat 😊

  17. 8055
    1. 8078
    2. Jan Anděl Autor příspěvku

      Takže to máme všeho všudy čistého kolem 0,7 l po odečtu piv a káv. ❌ No, je to Vaše zdraví, ale při této váze Vám nemůže správně fungovat vyplavování odpadních látek z těla a budete „přidřený“. Zkuste přitlačit na čisté vodě 👍 Měl byste vypít kolem 3,6 litrů čisté vody.

  18. 8054
    1. 8079
    2. Jan Anděl Autor příspěvku

      2,44 l by měl být Váš ideální pitný režim. Blížíte se mu, jste na dobré cestě. Každý den malinko přidávejte a tělo bude vděčné 👍

  19. 8053
  20. 8051
  21. Květa Slováčková

    Dobrý den,
    vážím 105 kg, denně mám vypít maximálně 1.5 l vody nebo minerálky, čaje. Beru prášky na odvodnění Furon a Verospiron. Piji jen 1 l denně a ve vedrech jsem začala přibírat na váze. Přesto vykazuji značnou dehydrataci. Lékaři se neshodnou. Jeden řekne, že musím hodně pít, druhý, že max. ten 1 a půl l..
    Děkuji za váš názor nebo radu Květa

      8080
      1. 8264
      2. Květa Slováčková

        Děkuji za odpověď. Srdce mám zatím v pořádku.. Za vše mohou nemocná játra a a velmi málo albuminu. Mám vodu v břiše a začínám chodit na punce. Mám příkaz navýšit bílkoviny, potíž je v tom,,že neumím udělat skladbu jídelníčku vyváženou. Také mám anémii a tudíž ani moc nechodím, špatně se mi dýchá a cvičit s otylým břichem plným vody opravdu moc nejde. Je mi 68 let a začínají mě bolet kyčle. Pokud zhodnotíte múj stav ještě ne za beznadějný, ráda si u vás objednám jídelníček na míru. Děkuji za odpověď.

  22. 8050
  23. Bergmanová

    No, já se soustředila na 2 litry a jedno deci, ale podle článku bych měla vypít dva a půl litru denně. Tak to budu hledět napravit. Mám 62 kg.
    A co voda s malinkým množstvím domácího sirupu? Počítá se to, anebo se máme soustředit opravdu jen na čistou vodu?

      8081
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Ano ano, přesně tak, 2,5 litrů je ideální hodnota pro Vás. Vy jste šikulka, myslím, že do týdne jste na této hodnotě 😉 Vždycky si to vemte tak, zda byste květinu zalila také šťávou a jestli by prospívala? Čistá voda je to, co naše tělo převážně chce 👍

  24. 8049
  25. Jarka

    Dobrý den…o důležitosti dodržování pitného režimu vím. Snažím se denně vypít cca 2.2 – 2.5 litru pouze čisté vody (je mě 59let a teď bohužel vážím 90kg.)
    Ps.mám bolesti v beder.páteři a beru občas léky s kofeinem tak i z těchto důvodů(i přes nelibost okolí které si myslí že si spíš škodím )se snažím příjmat čistou vodu …Předem děkuji za posudek Jarka 😊

      8082
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, ideální hodnota by pro Vás byla 3,6 litrů. čisté vody. Na okolí nedejte a řiďte se tím, co je pro Vás dobré. Jestli si okolí myslí, že výhodou je pít půl litru šťávy za den a k tomu 2 kávy…. Nechte je při tom. Tělo jim samo ukáže 🙂 Dále se doporučuji podívat vzhledem k Vašim bolestem v bedrech na EL-ELÁSTICO: https://revolucnicviceni.cz/el-elastico/

  26. 8048
  27. Hela

    Děkuji za tento článek. Vím, že se musí pít, ale nejde mi to a nejsem sama, Vypiji tak 1 l za den a vážím 90 kg. I mé kamarádky pijí hodně málo, jsme důchodkyně a nemáme vůbec pocit žízně. Teorii známe, ale praxe je horší. Tyto informace je dobré stále opakovat. Ráda čtu Vaše články.
    Přeji hodně štěstí a výdrž. Ještě jednou děkuji.

      8083
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Ja jaj, to je velmi málo. Ideální příjem by pro Vás byl 3,6 litrů vody. Dám Vám malou radu. Zkuste na to jít přes slabý neslazený, vychladlý, nebo přímo studený rooibos čas. Mírně vysušuje sliznici a Vy po něm budete mít pocit žízně, takže Vás nevědomky naučí pít 😉

  28. 8046
    1. 8084
  29. 8043
  30. Vlaďka

    Zdravím Vás. Ráda bych znala správnou míru denního pitného režimu. Moje aktuální váha je 145kg.🤷🏼‍♀️😃

      8085
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Fíííííííííhááááááá …… 🙂 No…. je to 5,8 litrů vody 😂 Upřímně, nejprve doporučuji snížit hmotnost pod 100 kg, ať se neutopíte 🙂

  31. 8042
    1. 8086
    2. Jan Anděl Autor příspěvku

      Za mě dobré, ještě půl litru přidat na minimální hodnotu 2,8 litrů, kór v tomto teple a bude to ideální.

  32. 8040
  33. Petra

    2-2,5l vody (jak kdy) při váze 63kg.

    Vodu,kombuchu(3dcl),maté,1 káva denně,voda s citrónem.

      8087
  34. 8034
    1. 8088
    2. Jan Anděl Autor příspěvku

      Výborně Jarčo, ještě 2 deci přidat a budeš na ideální hodnotě 3 litrů.

        8106
  35. 8033
  36. Jaroslava

    Dobrý den, 1,5l většinou ale 2l až 2,5l. 3 šálky kávy, šálek multivitamínu. Vážím 44kg. Děkuji

      8113
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, výborně, ideální příjem pro Vás vychází na 1,76 l, takže jste nad průměrem. Chválím Vás 👍

  37. 8032
    1. 8089
    2. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, slabota, chtělo by to zvýšit. Ideální pitný režim je u Vás 3,36 l.

  38. 8030
    1. 8090
  39. 8028
    1. 8091
    2. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, to je docela málo. Ideální příjem je u Vás 3,8 litru. Zkuste se na to malinko zaměřit.

        8234
  40. 8025
    1. 8026
    2. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, Jo safra, to tedy není vůbec dobré. Každé pivo = – 2 deci, protože je močopudné, takže celkově Vám to vychází, že za den vypijete sotva něco málo přes litr. Při Vaší váze, aby dobře fungovaly všechny metabolické procesy, byste měl vypít někde kolem 5 litrů. Máte jednu výhodu oproti ostatním, že z těch 5 litrů vody se neutopíte, díky tomu, že jste zvyklý pít pravidelně 4 litry tekutin. No, pokud by se Vám povedlo pár piv vyměnit za sklenice čisté vody o stejném objemu, bylo by to určitě ku prospěchu Vašemu zdraví 👍

  41. 8024
  42. Věra

    To máte pravdu a nejlepší čistá odstálá voda
    Je mi 80 a mám bohužel 88 kg. Díky Vejnarová

      8092
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Při této váze by to chtělo přitlačit na 3,52 l. 😉 Pojďte se této hodnotě přiblížit alespoň teď přes léto 😉

  43. 8022
  44. Lubomír Řezníček Phdr

    Dobrý den, děkuji za Vaše zajímavé články. K tomu dnešnímu – za den vypiji 2-2,5 litru čisté vody a moje váha je 70 kg

      8093
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, to je docela dobré, ideální příjem by byl 2,8 litrů. Zkuste malinko přidat, teď v teplém období.

  45. 8021
    1. 8023
    2. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, to je docela málo, Váš pitný režim by se měl pohybovat kolem 2,6-2,9 litrů čisté vody. Zkuste od teď každý den přidat 2 doušky navíc.

  46. 8020
  47. maruška

    Dobrý den,
    tak já vážím 69 kg a vypiji 2 až 3litry vody ( mezitím vypiji 2 šálky kávy, na oběd mám polévky).
    Děkuji za odpověď a přeji hezký den

      8094
  48. 8019
  49. Pavel Vacek

    jsem muž a vypiji asi l,4 l vody.Váha 70 kg. někdy mám moč více žlutou.

    děkuji s pozdravem Pavel V

      8095
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, Vaše hodnota je velice nadprůměrná. Výborně. Více žlutá moč je také v souvislosti s denní dobou. Bývá více zbarvená do žluta cca do hodiny po jídle vlivem metabolických procesů a vylučování odpadních látek. Důležitý je i pach moči. Pokud je více zbarvená do žluta, ale nikterak výrazně nezapáchá, vše je v pořádku 👍

  50. 8018
    1. 8096