Tato obilnina obsahuje nejvíce bílkovin

Quinoa neboli merlík čilský je k dostání v Kauflandu, Bille, Coopu a všech větších řetězcích. Dále ve specializovaných zdravých výživách.

Během růstu se konzumují čerstvé listy v různých salátech a hlavně se používá zralých semen. Mele se z nich mouka, která má výborné vlastnosti ve spojení s obilnou nebo kukuřičnou, na pečení chleba a různých sušenek. Celá semena se používají k vaření kaší, zahušťování polévek i k výrobě cerálií, také se z nich připravuje pálenka „chica“.

Mouka z merlíku čilského neobsahuje lepek, je vhodná pro nemocné celiakií. Semena jsou dobrým zdrojem některých vitaminů – thiaminu, riboflavinu, kyseliny listové, beta-karotenu, alfa-tokoferolu a vitaminu C, obsahují 60 % sacharidů, 15 % bílkovin, 5 % tuků,  jejich energetická hodnota je 374 kcal/1566 kJ na 100 g.

V dnešní době je merlík čilský ceněn hlavně díky vysoké nutriční hodnotě a vysokému procentu bílkovin. NASA jej zařadila jako vhodnou plodinu do výzkumného programu, jehož výsledky by umožnily podporovat a udržet lidský život během dlouhých vesmírných letů řízených člověkem.

 

Napište mi do komentářů, zda tuto potravinu máte také ve svém jídelníčku?

 

Celý článek
Zpět

Diskuze k tématu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    6948
  1. hana levá

    mam ji koupenou ale já ji potřebuji tepelně upravit,aby nebyla tvrdá tak nevím co z ní mám udělat

  2. 6573
  3. Jindřiška Holubová

    Quinoa je nedílnou součástí mého jídelníčku.Její příprava je velice rychlá a pochutnávám si na ni ve všech možných variantách. V jogurtu, v salátech, v polévkách a tam kde jídlo potřebuji lehce zahustit ale nejvíce jako přílohu. Používám ji již několik let a téměř úplně jsem vyřadila ze svého jídelníčku těstoviny.

  4. 5308
  5. Zdeňka

    Zařazuji pravidelně do kaše k snídani s jáhlami nebo pohankou. Výborná je i jako zavářka do polévky.

  6. 5246
  7. 5238
  8. 5118
  9. Zuzana Škodáčková

    ..vůbec jsem o tomhle produktu neslyšela. Doufám,že v některých řetězcích budu mít možnost zakoupit.
    Moc děkuji za cenné informace.

  10. 5065
  11. Renata Trnečková

    Už som ju niekedy použila, momentálne ju nemám v jedálničku. Zato mám pšeno, bulgur, často používam ovsene, ražno-psenicne vločky a špaldovú múku.

  12. 5048
  13. jana Kordiaková

    vážený pane Anděli,

    děkuji za informaci,

    ráda ji vyzkouším….

    přeji hezkou neděli.

  14. 5046
  15. Mária

    Ďakujem za informáciu. Viem, že niečo také existuje, ale ešte som ju nepoužila. Napravím to a vyskúšam ju.

  16. 5038
  17. Dagmar Jará

    Dekuji za Vase vynikajici rady. Jsem tezka diabeticka a rada Ovionu mertlik zacnu pouzivat. Dik za vsechny vase e-maily, rady a informac

  18. 5037
  19. 5031
  20. Renata Tučková

    Quinou někdy používám jako přílohu nebo samotnou smíchanou s dušenou nebo pečenou zeleninou

  21. 5028
  22. 5024
  23. Pavel Novák

    Dobrý den,
    ne, ještě jsem o ní neslyšel!
    p. Anděl, ale mám prosbu, to Vaše video o spánku nebylo si možno poslechnout v čs. jazyku(i když tam ta možnost byla), tak se mi to ani opakovaně nepodařilo! Děkuji

  24. 5010
  25. 5009
  26. 5007
  27. 5004
  28. Jana Tomazyova

    Ano,pravidelne ju mame na jedalnicku!Nam velmi chuti,niekedy ju kombinujeme s ryzou.😉

  29. 5003
  30. 5002
  31. 5001
  32. 5000
    1. 5006
  33. 4999
  34. Iva Novosádová

    Dobrý den,o této obilnině jsem slyšela,zaujala mě hlavně kvůli redukci váhy,mám ji koupenou,vyzkouším ji.

  35. 4995
  36. Jarmila Gajdošíková

    Dobrý den, tuto plodinu používám již pár let, ale jen zřídka. Používám jak semínka tak mouku i vločky do kaše, připadají mi nahořklé.

  37. 4991
  38. 4988
  39. 4987
  40. Bohumil Kroupa

    Dobrý večer, nebo už dobrý den. O této rostlině slyším poprvé, název jsem ještě neslyšel.
    Ale podívám se po ní v uvedených obchodech a mohl bych ji vyzkoušet.
    Díky pane Honzo za informaci.

  41. 4986
  42. Monika

    Znám a používám nejčastěji jako alternativu přílohy nebi do salátů jednou jsem díky ní a dalším surovinám vyrobila veganské ražničí a bylo skvělé

  43. 4985
  44. Milo

    Má velké % sacharidů a četl jsem, že ty se v při trávení z většiny mění na tuky.
    Dokonce i nadměrná konzumace bílkovin se v těle mění na tuk.
    V jídelníčku ji nemám a z těchto důvodů ani nezařadím.

  45. 4984
  46. 4983
  47. Milan

    Dobrý deň! Poznám túto potravinu, občas si ju robievam na raňajky ako kašu a je veľmi chutná. teraz ju ale budem jedávať oveľa častejšie, keď som sa dozvedel, že obsahuje najviac bielkovín Srdečne ďakujem za túto informáciu.

  48. 4973
  49. 4970
  50. 4968
  51. 4967
  52. Petra

    Dobrý den, dcera je celiak, občas používíme a jsme rádi když dá výrobce např. Schar do upovaných chlebů. S pozdravem

  53. 4966
  54. 4965
  55. 4964
  56. 4963
  57. 4962
  58. 4960
  59. 4959
  60. 4958