Jak zůstat pozitivní v obtížných dobách?

Říci, že žijeme v náročné době, zní jako podhodnocené klišé. V posledních měsících vyvolaly zprávy o pandemii, ekonomických potížích a hořkých politických debatách obrovskou úzkost a smutek.

Když se však lidé ohlédnou za svým životem, jsou to obvykle ty nejobtížnější výzvy, které jim dávají novou perspektivu a způsobují největší růst. Samozřejmě, uprostřed krize to tak není. Existují však kroky, které můžete podniknout, abyste se vyrovnali s obtížemi. Stačí využít techniky z oblasti pozitivní psychologie.

Jak vám může pozitivní psychologie pomoci v „blbé“ době?

Zpočátku se pozitivní psychologie zaměřovala hlavně na získávání odměn, díky nimž se lidé cítili spokojenější. Psychologové si ale brzy uvědomili, že tento druh štěstí, závisí spíše na prchavých zážitcích, než na trvalejším pocitu spokojenosti. Výsledkem je, že se celá oblast přesunula do nových sfér. Aby se docílilo podpory dlouhodobé spokojenosti a pohody, je lepší zůstat otevřený celé škále emocionálních zážitků, dobrých i špatných. Protože pokud se emocionálně budete bránit špatným zážitkům – emocionálně je tlačit před před sebou, místo toho, abyste je bez nějakého odmítání prožili, tak si tím ve skutečnosti zvyšuje psychologické utrpení.

„Pozitivní psychologie není o popření obtížných emocí.“ Jde o otevření se tomu, co se děje tady a teď, a kultivaci a vychutnávání dobra ve vašem životě, “říká Ron Siegel, PsyD, odborný asistent psychologie na Harvardské lékařské fakultě.

Pokud si například osvojíte zvyk každý den s vděčností spočítat své pozitivní stránky života, které máte i po bolestivé události, jako je ztráta zaměstnání nebo smrt a k tomu začnete pomáhat ostatním, i když sami bojujete, můžete zásadním způsobem posílit z dlouhodobého hlediska svoje vnitřní štěstí a spokojenost a tím získat dlouhodobou perspektivu do svého života.

Rostoucí důkazy naznačují, že techniky pozitivní psychologie mohou být skutečně cenné v době stresu, zármutku nebo jiných obtíží. Mohou vám také pomoci rozvíjet odolnost, abyste snáze zvládali potíže, a rychleji se mohli odrazit po traumatických nebo nepříjemných událostech. Zde jsou tři pozitivní psychologické postupy, které můžete vyzkoušet.

Buďte všímavější

Všímavost je praxe záměrného soustředění vaší pozornosti na přítomný okamžik (procházka lesem, jízda na kole,… nepřemýšlet nad jinýma věcma, než těma, které právě fyzicky dělám) a jejího přijetí bez soudu. Naučit se žít více v přítomnosti je obzvláště užitečné, když je budoucnost nejistá. Ukázalo se, že formální programy snižování stresu založené na všímavosti pomáhají snižovat fyzické a psychologické příznaky u lidí, kteří čelí různým výzvám, včetně rakoviny a chronické bolesti.

Sdílejte nějakou laskavost

Výzkum naznačuje, že lidé, kteří dobrovolně věnují svůj čas dělání laskavosti, mají tendenci být šťastnější. Ti, kdo neplánovaně rozdávají svoji laskavost, dosahují zpětně mnohem většího láskyplného života. Vyzkoušejte toto cvičení: Pokud máte volné odpoledne, udělejte to jinak, než obvykle. Udělejte něco shovívavého (například běžte uklidit nepořádek ve Vaší ulici). Udělejte něco, co pomůže vaší komunitě nebo jiné osobě (například zavolejte nebo napište starší osobě). Všimněte si, jak se cítíte, když jste to právě udělali, jak se cítíte v následujících hodinách a dnech?

Procvičujte vděčnost

Vděčnost, je pocit vnitřního ocenění za to, co dostáváte, ať už hmotné nebo nehmotné. S vděčností uznáváte dobrotu a pozitivum ve svém životě (nebrat věci jako samozřejmost, ale s vděkem a vědomím, že generacím před námi, které pracovaly stejně pilně jako my, se takového blahobytu dnešní doby nikdy nedostávalo). Vedení deníku vděčnosti – zapisování věcí, za které jste vděční – vám umožní lépe si uvědomit, kdy se věci mají dobře.

 

Řekněte mi, jak se v této době cítíte?

 

Celý článek
Zpět

Diskuze k tématu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    1619
  1. 1618
  2. 1617
  3. 1616
  4. 1615
  5. 1614
  6. 1613
  7. 1612
  8. 1611
  9. 1609
  10. 1608
  11. 1607
  12. 1606
  13. 1605
  14. 1604
  15. 1603
  16. 1602
  17. 1601
  18. 1600
  19. 1599
  20. 1598
  21. 1597
  22. 1596
  23. 1595
  24. 1594
  25. 1561
  26. Profilový obrázekJana Hladká

    Hodnotový svět po celé generace znal tzv. sedmero hlavních hříchů:* pýchu* lakomství* závist* hněv* smilstvo* nestřídmost* lenost.
    Postupem času se jejich obsah proměnil do dnešní podoby:* z pýchy se stalo zdravé sebevědomí;* z lakomství zákon ekonomiky;* nestřídmost se povýšila na vyšší životní úroveň;* závist v boj o spravedlnost; * hněv ve zdravou reakci na nekorektní jednání druhých;* smilstvo v prevenci proti neurózám;* lenost se proměnila ve výraznou a chronickou tendenci odkládat plnění povinností a úkolů na pozdější dobu.
    Díky této moderní nomenklatuře zbavil se starý kontinent těžkých hříšníků.
    Připočteme-li k tomu ještě jiné, dnes už málo známé, skoro archaické pojmy jako: hulvátství, které se změnilo ve svobodu projevu, okrádání definované jako svobodný trh, zanedbanou výchovu dětí jako tvorbu vlastního názoru potomstva, neúctu k tradici proměněnou ve vítězství zdravého rozumu a likvidaci pozitivních hodnot jakožto zbavení se předsudků.
    Nacházíme se ve známém prostředí uprostřed Evropy.
    K tomu dodám, že: svoboda se povýšila na svévoli jednotlivce, tolerance se proměnila v ustupování zlu a korektnost v povinný názorový koridor.

  27. 1558
  28. Profilový obrázekŠárka

    Dobrý den,

    kazdy den si všímám těch krás kolem mne, do nekonečna je fotim,každý den dělám laskavosti-starám se o starou maminku tím, že s ní denně trávím čas a každý den si nahlas opakuji, jak za vše děkuji a jsem vděčná za to co mám, máme, že žijeme celkem v poklidu bez násilí. Toto všechno sdílím ve škole-uz 34 let učím, snažím se předávat vše, co umím a jdu příkladem. Přesto si myslím,že světem vládne nevděk, neusta, pohrdání staršími, životem zkušenými lidmi. Nazvala jsem dnešní svět a dnešní lidi úchylnými. Když sleduji,jaké mají odoly, jaká je móda, hudba,umění (tetování po těle…)a že většina je zavedených do sebe.
    Myslím si,že sem vůbec nepatřím a jsem z toho všeho smutná.
    Š

  29. 1557
  30. Profilový obrázekRenata

    Cítím jste občas zmateně ale jinak jse snažím dávat lidem kolem sebe úsměv naději a dobrou náladu vážím jsi každého dne který prožije s úsměvem na tváři úsměv nás nic nestojí

  31. 1556
  32. Profilový obrázekVlasta

    Ahoj Honzo
    Hlavně myslet pozitivně i v těžkých dobách.Těšila jsem se ,jak budeme v důchodu cestovat.Virus změnil vše,ale ne pozitivní myšlení.Nemůžu na dovolenou-nevadí.Věnuju se koníčkům,zahrada,vycházky do přírody,vnoučata mě taky potřebují a konečně nastal čas vzít dobrou knihu do ruky.Každé ráno děkuji,že je moje rodina a přátelé zdraví.Přeju všem pevné zdraví.Vlasta

  33. 1555
  34. Profilový obrázekJan Novotný

    ahoj Honzo,

    Z každé situace se dá vytěžit něco pozitivního.Nebo i takhle každé špatné je k něčemu dobré.Takže je třeba se zamyslet s kým bych mohl i urččité situace sdílet a s kým tedy být a komunikovat.To je oč tu běží.Život není peříčko tak nevidím důvod proč si ho ještě zbytečně zhoršovat.Všude se něco děje tak si hledejme jen ta positiva žijme přítomností a neohlížejme se zpět.I teď když s Váma komunikuji ,píšu je to moment kdy mě to přináší potěšení.Být s někým o kom vím že je dobrý člověk.Cítím se dobře i když někdy je to boj.Tak bojujme a budte všichni zdrávi a v pohodě.Honza Novotný

  35. 1554
  36. Profilový obrázekKrásná Kumánka

    Honzo, ani virus, ani příkazy či zákazy či opatření (i ta sebenesmyslnější) mi náladu nemohou pokazit. Viry existovaly vždy a existovat budou i nadále; jistě: různé jsou jejich účinky, síla, vznik. Skupiny lidí, které „vládnou“ světu, nemůžou ovládnout mého ducha; cítím se svobodně v sobě sama. Na to nemá vliv ani rouška, ani zákaz vycházení po 21. hodině, ani zavřené obchody, ani nemožnost chodit do fitness atd. atd. Jde o mou hlavu; a ta je nezkrotná, přemýšlivá, nebojácná, podporovaná bojovným duchem. Vždyť JIM jde o jedno: manipulovat lidmi, vytvářet atmosféru strachu, zloby, nenávisti, slepé poslušnosti, závislosti na rozhodnutí druhých, víry, že to s námi „ti nahoře“ myslí dobře, že vědí, co dělají a proč to dělají, a spousty dalšího. – Z vlastní zkušenosti doporučuji cvičení, rytmické spontánní tančení (klidně doma v obýváku), svižné chození po lesích a loukách…, tzn. doporučuji aktivity, které zapříčiňují dostatečnou tvorbu dopaminu. Díky němu se člověk spolehlivě cítí „od dobře po skvěle“! Nejen na chvíli. A „vedlejší“ účinky? Posílení srdce, prokrvení mozku, příjemné hubnutí bezbolestnou cestou 😊… Přičtěme ještě ochotu zajímat se o druhé, zejména ty „slabší články“ – a budeme se všichni cítit fajn. Moje motto: „život je třeba žít, ne přežívat“. Jednoduché a fungující. 😊

  37. 1553
  38. 1552
  39. Profilový obrázekHonza P.

    Když nemohu něco dělat, dělám něco jiného. Je to, jako když vyjedu do Benátek nad Jizerou. Nenajdu tam sice dóžecí palác, ale mohu pátrat, jak a proč tam žili Tycho de Brahe nebo Bedřich Smetana, zkoumat nebo si jen prohlížet kostel sv. Máří Magdaleny (jeden z nejpozději gotických v českých zemích). A je mi fajn, když mi je fajn, a není-li, dělám leccos, aby mi bylo. Mj. i v 63 letech cvičím a jezdím na kole, protože nemohu hrát badminton a pinčes.
    Je-li to pozitivní psychologie, netuším. Prostě jsem takovej.

  40. 1551
  41. Profilový obrázekVěra

    Jde to, ale dře to. Protože patřím k ukázněným občanům tak to s trochou sebekázně zvládávám. Spíše mi vadí známí prudiči a plašani moderátoří ,kteří zvyšují paniku u nás, aniž by se rozhlédli po světě.

  42. 1550
  43. Profilový obrázekIlona

    Hezky den přeji,
    snažím se na každé negativní situaci zjistit, proč se tak děje ,a co mám z toho pochopit.
    A tak v konečném výsledku takovéto „výchovné lekce“jsou vlastně pozitivní……
    Vám díky za Vaši prác

  44. 1527
  45. Profilový obrázekAnabel

    Není mi dobře. Jsem hodně sama. Nebaví mě pořád lidem psát, když oni potrebu nemají. Nevím, jak vyřeším práci. Jezdím na kole, dívám se na komedie, nabídla jsem dobrovolníctvi, dělám meditace, ale dobře mi není.

  46. 1524