Rubriky
Blog Zdraví

Zdravá snídaně

Snídaně je považována za nejdůležitější jídlo dne, a přesto mnoho z nás tento rituál opomíjí, nebo nevěnuje dostatečnou pozornost kvalitě toho, co ráno konzumujeme. Zdravá snídaně má klíčový význam pro naši celodenní energii, kognitivní funkce a celkové zdraví. V tomto článku se podíváme na to, proč by snídaně neměla být opomíjena a jak můžete svůj den začít nutričně vyváženým jídlem, které vás nabije energií.

Proč je snídaně tak důležitá?

Energie a metabolismus: Po nočním půstu je vaše tělo ve stavu, kdy potřebuje „doplnit palivo“ pro nadcházející den. Zdravá snídaně pomáhá obnovit glykemickou rovnováhu a podporuje metabolismus, což vám dává potřebnou energii a pomáhá předcházet únavě během dne.

Kognitivní funkce: Ranní jídlo nejenže dodává energii vašemu tělu, ale stimuluje i váš mozek. Studie ukazují, že lidé, kteří pravidelně snídají, mají lepší paměť a jsou koncentrovanější. Ignorování snídaně může vést k poklesu pozornosti a produktivity.

Co by měla zdravá snídaně obsahovat:

  1. Proteiny: Jsou základem pro budování svalů a podporu pocitu sytosti po delší dobu. Zdroje jako jsou vejce, jogurt, cottage, nebo rostlinné alternativy jako tofu poskytují kvalitní proteiny.
  2. Komplexní sacharidy: Například celozrnné pečivo, ovesné vločky nebo kuskus dodají tělu dlouhodobou energii bez prudkých výkyvů cukru v krvi.
  3. Vláknina: Důležitá pro dobré trávení a dlouhodobý pocit sytosti. Vlákninu najdete v ovoci, zelenině a celozrnných produktech.
  4. Vitamíny a minerály: Přidáním ovoce nebo zeleniny do vaší snídaně zajistíte, že tělo získá potřebné vitamíny a minerály pro své fungování.

Recepty na zdravou snídani:

  1. Ovesná kaše s čerstvým ovocem a ořechy: Připravte si v noci namočené ovesné vločky, ráno jen přidejte trochu mléka nebo vody a zahřejte. Přidáním ořechů, semínek a sezónního ovoce vytvoříte nutričně bohaté a chutné jídlo.
  2. Smoothie bowl: Do mixéru dejte oblíbené ovoce, trochu zeleného listového zeleniny, kefír nebo jogurt a mixujte do hladka. Servírujte v míse s vašimi oblíbenými doplňky jako jsou semínka, kokos a granola.
  3. Tofu scramble: Rozdrobte tofu, orestujte s oblíbenou zeleninou jako jsou špenát, paprika a cibule. Ochuťte kurkumou, černým pepřem a bylinkami pro bohatou chuť.

Jak si užít zdravou snídani, i když spěcháte:

  • Připravte si ingredience večer dopředu.
  • Sáhněte po zdravých „s sebou“ variantách jako jsou domácí müsli tyčinky nebo předem namočené ovesné vločky.
  • Investujte do kvalitního smoothie mixéru, který vám umožní rychlou přípravu výživného nápoje.

Často kladené otázky:

  • Jaké jsou nejlepší nízkokalorické snídaně? Zkuste například řecký jogurt s ovocem nebo omeletu z bílků s velkým množstvím zeleniny.
  • Jak mohu do snídaně zahrnout více proteinů? Přidejte k snídani kousek sýra, hrst ořechů nebo lžíci arašídového másla.

Začněte svůj den správně a neopomíjejte snídani, která je základem vaší denní vitality a zdraví. Experimentujte s recepty a najděte ty, které nejlépe odpovídají vašim potřebám a životnímu stylu.

author avatar
Jan Anděl Výživový poradce
Jan Anděl je certifikovaný výživový poradce s více než 17 letou praxí. Specializuje se na tvorbu personalizovaných stravovacích plánů, zlepšení výživových návyků a redukci hmotnosti. Své služby nabízí jak v osobních konzultacích, tak prostřednictvím online poradenství. Jan je také aktivním autorem, který pravidelně přispívá svými odbornými články a radami do blogů a zdravotnických magazínů. Jeho filozofie je založena na přesvědčení, že zdravé stravování by mělo být jednoduché a dostupné pro každého.

21 reakcí na „Zdravá snídaně“

Nemyslím si to, je to značně individuální. Většině lidem to nebude dělat žádné problémy, ale potom se najdou tací, kteří po tom budou překyselení. Vyzkoušet, vypozorovat a zařídit se podle toho 😉

Dobrý den, je to značně individuální. Já osobně ovesnou kaši s čerstvým ovocem také nemohu, protože mi je potom 2 hodiny těžko. Ovšem znám spoustu lidí, kteří bez toho nemohou být. Takže pokud Vám to nevyhovuje, určitě si ho ráno nedávejte.

Ahoj Luboši, je to z hlediska vlákniny, kdy je pro naše střeva důležitá z pohledu „kartáče“ – stáhne s sebou zapadlá semínka v záhybech, vyčistí usazeniny.

Snažím se snídat zdravě, i když občas zhřeším. Ráno si dám vlažnou vodu s citronem a skořicí, pak 1 banán, nebo pomeranč a jablko. K tomu mám ráda ovesnou kaši bez ničeho. Zapiji caro s pohankovým mlékem.
Co mne ale nejvíce naštve, když se potom dostanete do nemocnice a tam do vás cpou bílý rohlík s máslem a marmeládou. Tak mám občas pocit, proč ta zdravá strava?

Ráno o 5 hod. 250ml vlažné vody, po 7 hod. v práci káva, čaj, jogurt bílý, dom. marmeláda+ ovesné vločky, ořechy, sušené ovoce a nebo Bebe sušenka. kváskový chléb, máslo, šunka, sýr, mrkev, někdy pohanková inst. kaše

Ahoj Honzo, proč takový důraz na ovoce. Díky Luboš

Zdravim vsechny.Ja nevim ,jak je to s tim ovocem.Vim ze je dulezite ale asi by to chtelo urcit nejake poradi.Kdyz si vezmu treba chleba s necim a za tim si dam ovoce,(nebo je konzumuju zaroven) prece ovoce se travi rychleji a mohlo by jit ze zaludku dal ale tim ze si jej snim az potom tak zustava v zaludku a tim jak se zacina travit a nemuze postupovta dal,tak zacina pomalu kvasit a zpusobovat problemy.jako je treba nadymani atd…(a to je to nejmensi zlo)Nebo tomu tak snad neni.Stejne je to s kasi.Kdyz si dam treba do ovesne kase cerstve ovoce,tak je to stejne.Ja vim ze s cerstvym ovocem je kase uzasna ale….Mely by se kase delat pouze se susenym ovocem. Nebo se mylim? Vyvratte mne to!

Ano neměla by se jíst zelenina a současně ovoce. Zelenina je totiž hůře stravitelná než ovoce. Ovoce potom v trávícím traktu začne kvasit a to není žádoucí. Proto ovoce jíst nejlépe na lačno a minimálně 1 hod před ostatními pokrmy

Přeji krásný den, každý snídá, co mu chutná a příliš nekouká na hodnotu(nutriční)
Já snídám mix ze semínek, lněných, sezamových, a chia, rozinek, ořechů lískových, vlašských, jablíčka, banánu, a mrkve, přidám 2 lžíce lněného oleje a dvě kefíru.Je to lahodné a velice sytné do oběda nemám chut na nic sladkého a jsem v naprosté pohodě😀

začínám teplou vodou a většinou dobrý kváskový chleba s tvarohem, posypaný směsí koření (kurkuma, kayenský pepř, mletý černý kmín, mleté lněné semínko, mletý bobkový list a mletý celerový list – zkrátka, co zrovna mám ), taky po jednom kuse mandli, lískáč, vlašský a para ořech, zapíjím ovosným smoothie, kde je hlavní složka jablko…..

Ráno po probuzení vypiji 2 hrníčky oslazeného čaje (střídám různé druhy, bylinky nebo černý čaj s citronem). Na snídani chleba nebo sojové rohlíky s máslem a plátkovým sýrem nebo s máslem a medem. K tomu si dávám kafe-turka.. Ovoce nebo zeleninu (jablka, pomeranče, mandarinky, červenou řepu, vařenou mrkvičku, okurky, rajčata-podle sezóny.) si dávám na svačinku. Příjemný den vám všem přeji 🙂

Dám si ráno na lačno trochu vlažné vody /kvůli práškům/. Potom si uvařím zelený čaj a na snídani si smíchám bílý jogurt s borůvkami , trochu vloček, chia semínka, skořici a sušené brusinky. Obměňuji to různou variantou ovoce a semínky. Někdy zařadím slanou variantu s pečivem, ale po ránu mám nejraději ovoce a sypaný zelený čaj

Hezký den! Dosud jsem vždy četla, že se nemá zelenina jíst současně s ovocem. Jaký je Váš
poznatek/názor? Děkuji

Já tedy požívám ráno tohle a to je už asi 3 letý rituál. Odšťavním citron a zaleji teplou vodou 1/2 l abych vytvořil správné klima v žaludku aj. Současně si v 80st. vodě 1/2l udělám čaj MATE a do něj přidám kajenský pepř, kurkumu, karnitin, ceylonskou skořici a kuličku pepře, Tím mám splněno na cca 1hod. . Vzhledem k tomu, že mé tělo je pořád ve fázi vylučovací ( bordelu toxinú volných radikálů aj.) A střeva jsou relativně čistá pro rychlý příjem vitamínů i minerálů tak pokračuji v odšťavnování červená řepa, mrkev , zase 1/2 l , Tam ještě si dávám nějaké= antioxidanty . Nicméně potom všem si dám hustou polévku třeba i z z vepřových kostí s mrkví, petrželí celerem , a na doplnění sacharidů jáhly, kuskus, pohanku, bulgur. kroupy. Funguje mi to ohromně . Jsem plný energie a o tom to je.

Asi 2dcl vlažné vody, krajec špaldového chleba, alebo jeden grahamový rohlík,, med, tvaroh s bylinkami alebo iný polotučný syr. Z ovocia jablko, čučoriedky, 1/2banánu, alebo kiwi. Zo zeleniny ľadový šalát, redkvičky,alebo paradajky.

2x týdně plnotučný tvaroh s 2 lžícemi lněného oleje a ořechy a mandlemi.2x týdně ovesnou kaši s chia a semínky,1x týdně vajíčka,doma pečený chléb a mořské řasy+pažitka nebo zelenina,1 x týdně chléb buď s medem nebo sýrem a 1x týdně domácí upečený koláč,buchtu…

Snažím se to vše sladit.Před jídlem brzy po ránu si dám deci vlažné vody,po 5 až 10 minutách asi polovinu malé štamprle slivovice a zpravidla si dám trochu (1 polévková lžíce) olivového oleje .
Pak jdu chystat snídani,půl krajíce chleba se sýrem a druhý půl krajíček se salámem.K tomu rozmixujeme zeleninu co máme doma – menší cibule ,jeden strouček česneku,kousek pórku, jedna paprika,jedno rajče,kousek zelené okurky,kousek bulvy celeru a snítku celerové nati,mrkev,červenou řepu,asi šest zelených nebo černých oliv,polovinu jablka,špetku tymiánu,a zaliji to asi 3/4 deci olivového oleje a rozmixuji to vše v nádobce.Podle chuti to přisolíme a někdy tam přidáme i hrst vlašských ořechů.Je to dobrý start do dne,to Vám můžu říct.

Asi to nebude to pravé ořechové, ale mně nejvíce vyhovuje:
– 2 sklenky vlažné vody
po chvíli:
– vlažné kakao z domácího neodstředěného a nepasterizovaného mléka, bez cukru
– domácí žitný chléb s ořechy a semínky
– domácí čisté máslo

No já bych ti dietology moc nepotěšil. Dnes to byly tři párečky, hořčice,křen,sladká čili omáčka, paprika, feferonka,sýr,stroužek česneku a vlastnoručně upečený žitno-pšeničný chléb. Mňam!

Snídám většinou v práci. Turka a nějaký tučný mléčný výrobek-zakysana smetana ochucena, smetanovy jogurt,mléčna rýže…často i dvě balení
Vím,že to není dobré.
Nejraději bych snidala volske oko a slaninu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *