Šest potravin, které mohou snížit riziko rakoviny

Podle Světové zdravotnické organizace je rakovina i nadále druhou hlavní příčinou úmrtí na celém světě, přičemž 70% úmrtí se vyskytuje v zemích s nízkými a středními příjmy. Globální zdravotnický orgán také říká, že 30-50% rakovin lze zabránit, protože přibližně jedna třetina úmrtí na rakovinu nastává v důsledku pěti hlavních dietních rizik: vysoký index tělesné hmotnosti, nízký příjem ovoce a zeleniny, nedostatek fyzické aktivity, užívání tabáku a užívání alkoholu.

Studie, kterou provedli vědci z Tuft’s Friedman School of Nutrition Science and Policy a která byla publikována v lékařském časopise JNCI Cancer Spectrum, zjistila, že v roce 2015 bylo ve Spojených státech více než 80 000 nových případů rakoviny spojeno s nízkým příjmem celozrnných potravin, nízkým příjmem mléčných výrobků, vysokým příjem zpracovaného, zejména červeného masa, nízký příjem ovoce a zeleniny a vysoký příjem sladkých nápojů.

Zde je pohled na některé z nejlepších potravin, které snižují riziko rakoviny, podle několika studií:

Jablka
Jablka obsahují polyfenoly: sloučeniny na rostlinné bázi, které mohou předcházet zánětům, kardiovaskulárním chorobám a infekcím. Výzkum naznačuje, že polyfenoly mají také protirakovinové vlastnosti. 

Pokud máte vlastní sad, udělejte z jablek mošt, který následně zamrazte. Postupně během celého roku vytahujte své zásoby.

Studie z roku 2018 v časopise Journal of Food and Drug Analysis naznačila, že jablečný floretin „inhibuje migraci a proliferaci buněk rakoviny prsu“.

 

Malé bobulovité ovoce

Bobule jsou kromě antioxidantů bohaté na vitamíny, minerály a vlákninu. Jedna studie naznačuje, že antokyanin, sloučenina v ostružinách, snižuje biomarkery rakoviny tlustého střeva. 

Domácí borůvkovou nebo malinovou marmeládu zvládne každý. Zajistěte si tak na zimu dobré a zdravé zásoby.

Další studie ukazuje, že protizánětlivé účinky borůvek mohou u myší zabránit růstu nádorů rakoviny prsu.

 

Brukvovitá zelenina

Košťálová zelenina, jako je brokolice, květák a kapusta, obsahuje sulforafan, rostlinnou sloučeninu s protirakovinnými vlastnostmi, která podle jedné studie významně inhibuje růst rakovinotvorných buněk a stimuluje buněčnou smrt v buňkách rakoviny tlustého střeva.

Z Košťálové zeleniny jsou nejlepší zeleninové placičky se sýrem. Zkuste si udělat někdy na večeři.

Výzkum také naznačuje, že sulforafan v kombinaci s genisteinem, sloučeninou v sóji, může významně inhibovat vývoj a velikost nádoru rakoviny prsu. Sulforaphane také inhibuje histon deacetylázu, enzym, který souvisí s rozvojem rakoviny.

 

Mrkve

Beta-karoten, který dává mrkvi výraznou oranžovou barvu, podle několika studií snižuje riziko rakoviny prsu, žaludku a prostaty.

Udělejte si někdy na oběd strouhanou mrkev na másle s bramborem. Uvidíte, jak skvěle se budete po tomto obědě cítit.

 

Rybí tuk

Studie provedená vědci z University of Guelph v Ontariu v Kanadě naznačuje, že omega-3 mastné kyseliny pocházející z rybího oleje, mohou být přibližně osmkrát účinnější pro zastavení vývoje agresivních nádorů rakoviny prsu, než jsou ty omega3 mastné kyseliny získané rostlinných zdrojů.

Pravidelná konzumace rybího tuku je ověřenou metodou podpory zdraví celého organismu.

Další studie zjistila, že konzumace rybího oleje významně snižuje riziko rakoviny prostaty. Lidé, kteří konzumovali doplňky stravy s rybím olejem nejméně čtyřikrát týdně, měli o 63 procent nižší pravděpodobnost vzniku rakoviny tlustého střeva než ti, kteří tak neučinili.

 

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy obsahují látku zvanou pedunculagin, kterou tělo metabolizuje na urolitiny: sloučeniny, které se vážou na estrogenové receptory a mohou hrát roli v prevenci rakoviny prsu.

Velice málo známý, ale velmi zdravý je olej v vlašských ořechů. Podívejte se po něm ve zdravé výživě a každý den užívejte 1 kávovou lžičku.

 

Napište mi do komentářů, kterou z těchto potravin konzumujete nejčastěji Vy?

 

Celý článek
Zpět

Diskuze k tématu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

    8303
  1. Janosova

    Najčastejšie konzumujem vlašské orechy a v kapsuliach omega 3, ale žiaľ mám zhubný nádor kože – melanóm, tiež bazaliom. Jablka teraz nekonzumujem/už majú po zenite/, počkám si na nové.

  2. 8279
  3. Oldřiich

    Dobrý den. Ráno na lačno kurkumu s medem a vlašské ořechy, které vecer namočím, jsou pak chutnější. Dělám si svoje tinktury z různých bylin. Zeleninu mám nejraději svoji vypěstovanou. Dobré jsou rady, od pana doktora pod názvem. Bylinky pro všechny. dr. Mlčoch.

  4. 8278
  5. marie

    Milý Andělíčku, nevyhýbám se z uvedených potravin ničemu, vše konzumuji ovšem v malých dávkách, 5cm žaludek po operaci toho moc nevstřebá. Vážím sotva 45 kilo. Srdečně zdravím. Marie Votrubová

  6. 8276
  7. 8254
  8. anag

    Zdravím,previdelne konzumujem 1 jablko denne, 2 vlažské orechy a 3 sušené slivky,takto ma to naučila moja mamička.

  9. 8246
  10. Jana Lehmann

    Dobry den,
    v sezone konzumuji jahody, boruvky a maliny.
    Jinak, kdyz mam potrebu, tzn. chut, vlasske orechy. Zeleninu jim take, ale bohuzel celkem stridme.

  11. 7200
  12. Marie Bajerová

    Pane Anděl, Jak píše paní Marta, jíme úplně všechny zeleniny i ovoce, kromě rybího tuku. Ovšem, někdy máme i kapra, neb v konzervě ryby ,ale málo.

  13. 6912
  14. 6309
  15. 6271
  16. 6231
  17. 6230
  18. 6227
  19. 6218
  20. Jana Gruberová

    Dobrý den,ovoce,zeleninu,ořechy velmi často.Rybí tuk denně již pár let.Ryby méně ikdyž je mám nejradši(dražší cena).Zeleniny bych jedla ráda více,ale často mě z ní nadýmá a bolí žaludek.Zkoušela jsem různé rady,ale nepomáhají.

  21. 6212
  22. Blanka Nagyová

    jablka každý den
    bobulovité ovoce – když je sezóna, každý den
    mrkev 3x do týdne
    ořechy 3x do týdne
    brukvovitá zelenina 2x do týdne
    rybí tuk- každý den

  23. 6210
  24. 6206
  25. Jaroslava

    Jím tyto potraviny celkem pravidelně, v celém rozsahu. Ale jsem již po operaci CA tlustého střeva, včas diagnostikovaného a cproto bez následné léčby. pod kontrolou již 5 let a v pořádku

  26. 6197
  27. Renata

    Dobrý den, děkuji za hezký článek, kromě rybího tuku snad všechno, miluji jablka, borůvky atd., hlavně vlašské ořechy každý den do ovesných vloček…tak ještě zapracovat na to rybím tuku

  28. 6194
  29. Marta

    Dobrý den, pane Anděl, jíme úplně všechny a ještě víc, kromě rybího tuku. Hezký den Marta

  30. 6192
  31. 6191
  32. 6188
  33. jarmila

    dobrý den – dennně vlašské ořechy, rybí tuk a marmelády doma dělané, jahodo, a celé léto pojídámovoc e ze vá, třešňová, borůvková, rakytníková,rybízová v bílém jogurtu a denně 2 jablka, celé léto jíme ovoce ze zahrady , jahody,třešně , borůvky , jablka, hroznové víno, maliny, ostružiny jčasto dělám salát ze zelí a mrkve

  34. 6187
  35. 6186
  36. 6184
  37. Hana Sládková

    Zdravím! hodně konzumuji jablka,ořechy,mrkev,bobuloviny ! S listovou zeleninou je to trochu problém vzhledem k užívání warfarinu ! Hana

  38. 6179
  39. Ladislav Varmuža

    Zdravím, nejvíce konzumujeme jako rodina bobuloviny, jablka, trochu méně omega 3, potom následuje brukvovitá zelenina, méně mrkev a méně vlašské ořechy. . To je za poslední 3 roky. Od příštího roku vytáhneme větší spotřebu mrkve a možná i brukvovitou zeleninu. Na ořechy jsme odkázáni jen s obchodu. Ladislav

  40. 6178
  41. 6176
  42. Honza

    Jasně skvělá volba.No rybí tuk asi ne ryby ano a švestky i v tekuté formě.je totaky dar přírody a lék…pa pa

  43. 6175
  44. Jindřiška Holubová

    Zdravím Honzo. Jsem zeleninová a tak denně spořádám víc jak 500 g vařené či syrové zeleniny z vašeho doporučení. Z ovoce nejvíce jablka , jahody a ojediněle borůvky, maliny, hrozny a kivi (vzhledem k cukrovce II. typu). Denně také chia a slunečnicová semínka, vlašské ořechy a především 2985 mg rybího oleje v kapslích (cca 13 roků). Přeji hezký den.

  45. 6173
  46. Bc. Hana Bendová

    Dobrý den, já mám ráda jablka, „polévkovou zeleninu“ – mrkev, celer, petržel, porek, kapustu, fazolky, vlašské ořechy. Občas si s manželem vaříme kapustu na mnoho způsobů. Ale rybí tuk není náš šálek kávy – máme jej zošklivený z dětství, kdy jsme museli polykat denně lžíčku…. Přeji hezký den.

  47. 6172
  48. Julka

    Dobrý den ,uvedené potraviny konzumujeme, dá se říci denně .Jenom nemám ráda ryby.
    Rybí tuk v tobolce ještě polknu, jednou za čas. Krásný sluníčkový den !!!!!!!! Julka

  49. 6171
  50. 6170
  51. Jindra

    Dobrý den,
    Tak mimo brukvovitou zeleninu konzumuji vše. Tato zelenina mi od malička nechutná. Co by bylo možné konzumovat mimo této zeleniny?

  52. 6169
  53. 6167
  54. Eduard

    Veškeré ovoce,hlavně banány,hrušky ,jablka ,mrkev mražený hrášek,zelí,rajčata a vajíčka,v omezemé míře maso.Nekouřím a nepiji žádný alkohol-někdy si dám Prazdroj 12%

  55. 6165
  56. Zdeňka

    Pěkný den, já se přiznám, ale nejvíc zanedbávám brukvovitou zeleninu ( za což můžou nadýmací potíže). Ale jím všechno, nevím, co bych uvedla, že mám nejraději, protože mám ráda všechno.

      8160
    1. Jan Anděl Autor příspěvku

      Dobrý den, ano ano, tento problém má více lidí. I já. Zkuste za každou takovouto zeleninou, která Vás nadýmá sníst 3 kuličky Espumizanu nebo Simethiconu. Nadýmání tím omezíte na minimum a můžete těžit ze všech výhod této zeleniny 😉

  57. 6164
  58. Marcella

    Dobrý den, konzumuji všechny vyjmenované potraviny, dá se říci denně. Co se ořechů týká, a to nejen vlašských, ty si vždy večer namáčím do vody, ráno propláchnu a pak jím. Mají úplně jinou a lepší chuť. Navíc jsem kdysi někde četla, že teprve namočené jsou o hodně zdravější, protože se v nich probudí všechny enzymy. Snad se mnou budete souhlasit a ti, kteří to ještě nevyzkoušeli mi dají za pravdu, alespoň co se týká změny chuti.Hezký den.

  59. 6163
  60. Najdková Jana

    Jablka, brukvovitá zelenina , malé bobulovité ovoce, mrkev – vše z vlastní zahrady – takže hlavně čerstvé ve vegetační sezoně, Omega 3 denně 1 kapsli , vlašské ořechy nepravidelně – příležitostně. Dále rajčata, papriku, okurky, celer, petržel (nať ) , listový salát, červená řepa, cibule, česnek, hrášek, fazole a další opět čerstvé sezonně a na zimu zpracované sušením , zavařováním a mražením. Kysané zelí natlačené do bečky ( z kupovaných zelných hlávek) – v zimě vitamínová bomba. V obchodě koupím jen zázvor. Pěstování zeleniny je spojeno s fyzickým pohybem, trpělivostí a následným zpracováním. Holt – staré české přísloví říká – bez práce nejsou „koláče“. Mějte se hezky pane Anděl. Najdková Jana

  61. 6162
  62. Vladimír Šimík

    Nejčastěji z uvedených potravin konzumuji pravidelně brokolici, pak vlašské ořechy a mrkev…

  63. 6160
  64. 6159
  65. Dana Kaňovská

    všechno co uvádíte máme rádi,jak koštalovou tak salátek mrkev.jablíčko a oříšky mňam

  66. 6157
  67. 6156
  68. 6155
  69. Jarošová Marie

    Všechny uvedené potraviny jíme velmi často, protože je pěstujeme na naší velké zahradě. Jenom rybí tuk nemám ráda a ani nemusím ryby.

  70. 6154
  71. Zdeňka Štysová

    Já beru už několik let každý den Omega 3 z ryb. Ořechy jsou taky můj favorit a malé bobule jím taky zatím každý den. Začaly jahody, pokračoval červený i černý rybíz, maliny, a teď aronie. Zelenina je moje denní jídlo, mrkev miluju.

  72. 6153
  73. 6152
  74. Zdeňka Mrázová

    Dobrý den, p.Anděl tyto potraviny jim všechny. Trochu mèně brukvovitou zeleninu, hlídám si dnu.

  75. 6151
  76. 6150
  77. Jiří Hinterholz

    Před osmi léty jsem absolvoval robotickou operaci rakoviny prostaty. Následně jsem se naučil konzumovat postupně všech šest uvedených produktů a cítím se v sedmdesáti velice dobře.
    Ráno po probuzení vypiji sklenku teplé vody s citronem. Ob jeden den si vylisuji sklenici čisté šťávy z mrkve a řapíkatého celeru a červené řepy, po obědě jedno jablko z vlastní zahrady a večer u televize si vylousknu pět vlašských ořechů. Občas přes den schroupnu kousek květáku, nebo brokolice a třikrát v týdnu si dávám tobolku rybího tuku a zatím je mi fajn. Vyhýbám se pšenici a cukru.
    Trápí mě sice CHOPN, ale to už je zase trochu jiná cesta

  78. 6149
  79. 6147
  80. Blanka Ullmannová

    Asi Vás nepotěším, ale celý vyjmenovaný sortiment konzumuji téměř celý život včetně celozrnných a mléčných potravin, zeleninu, ryby a maso málo převážně drůbeží. Přesto jsem v 64 letech onemocněla rakovinou prsu a nádor byl invazivní vysoce agresivní. Po 7 letech opět rakovina druhého prsu, tentokrát nádor neinvazivní. Navíc konzumuji kromě čerstvé zeleniny i zeleninové šťávy z červené řepy, a mrkve. Dále všechny druhy ořechů a semínka slunečnicová, dýňová a lněná. Tak to je můj příběh. Jsem asi výjimka.

  81. 6143
  82. Vojáčková

    Dobrý den, udělal jste mi radost. Všechny výše uvedené potraviny jsou u nás na stole denně. Navíc každý den namočím hrstku ořechů, večer si oloupeme tuhou slupku a smlsnem si. Můžu každému doporučit.
    Přeji krásné dny plné sluníčka a těším se na další informace.
    Vojáčková

  83. 6139