Šest potravin, které mohou snížit riziko rakoviny

Podle Světové zdravotnické organizace je rakovina i nadále druhou hlavní příčinou úmrtí na celém světě, přičemž 70% úmrtí se vyskytuje v zemích s nízkými a středními příjmy. Globální zdravotnický orgán také říká, že 30-50% rakovin lze zabránit, protože přibližně jedna třetina úmrtí na rakovinu nastává v důsledku pěti hlavních dietních rizik: vysoký index tělesné hmotnosti, nízký příjem ovoce a zeleniny, nedostatek fyzické aktivity, užívání tabáku a užívání alkoholu.

Studie, kterou provedli vědci z Tuft’s Friedman School of Nutrition Science and Policy a která byla publikována v lékařském časopise JNCI Cancer Spectrum, zjistila, že v roce 2015 bylo ve Spojených státech více než 80 000 nových případů rakoviny spojeno s nízkým příjmem celozrnných potravin, nízkým příjmem mléčných výrobků, vysokým příjem zpracovaného, zejména červeného masa, nízký příjem ovoce a zeleniny a vysoký příjem sladkých nápojů.

Zde je pohled na některé z nejlepších potravin, které snižují riziko rakoviny, podle několika studií:

Jablka
Jablka obsahují polyfenoly: sloučeniny na rostlinné bázi, které mohou předcházet zánětům, kardiovaskulárním chorobám a infekcím. Výzkum naznačuje, že polyfenoly mají také protirakovinové vlastnosti. 

Pokud máte vlastní sad, udělejte z jablek mošt, který následně zamrazte. Postupně během celého roku vytahujte své zásoby.

Studie z roku 2018 v časopise Journal of Food and Drug Analysis naznačila, že jablečný floretin „inhibuje migraci a proliferaci buněk rakoviny prsu“.

 

Malé bobulovité ovoce

Bobule jsou kromě antioxidantů bohaté na vitamíny, minerály a vlákninu. Jedna studie naznačuje, že antokyanin, sloučenina v ostružinách, snižuje biomarkery rakoviny tlustého střeva. 

Domácí borůvkovou nebo malinovou marmeládu zvládne každý. Zajistěte si tak na zimu dobré a zdravé zásoby.

Další studie ukazuje, že protizánětlivé účinky borůvek mohou u myší zabránit růstu nádorů rakoviny prsu.

 

Brukvovitá zelenina

Košťálová zelenina, jako je brokolice, květák a kapusta, obsahuje sulforafan, rostlinnou sloučeninu s protirakovinnými vlastnostmi, která podle jedné studie významně inhibuje růst rakovinotvorných buněk a stimuluje buněčnou smrt v buňkách rakoviny tlustého střeva.

Z Košťálové zeleniny jsou nejlepší zeleninové placičky se sýrem. Zkuste si udělat někdy na večeři.

Výzkum také naznačuje, že sulforafan v kombinaci s genisteinem, sloučeninou v sóji, může významně inhibovat vývoj a velikost nádoru rakoviny prsu. Sulforaphane také inhibuje histon deacetylázu, enzym, který souvisí s rozvojem rakoviny.

 

Mrkve

Beta-karoten, který dává mrkvi výraznou oranžovou barvu, podle několika studií snižuje riziko rakoviny prsu, žaludku a prostaty.

Udělejte si někdy na oběd strouhanou mrkev na másle s bramborem. Uvidíte, jak skvěle se budete po tomto obědě cítit.

 

Rybí tuk

Studie provedená vědci z University of Guelph v Ontariu v Kanadě naznačuje, že omega-3 mastné kyseliny pocházející z rybího oleje, mohou být přibližně osmkrát účinnější pro zastavení vývoje agresivních nádorů rakoviny prsu, než jsou ty omega3 mastné kyseliny získané rostlinných zdrojů.

Pravidelná konzumace rybího tuku je ověřenou metodou podpory zdraví celého organismu.

Další studie zjistila, že konzumace rybího oleje významně snižuje riziko rakoviny prostaty. Lidé, kteří konzumovali doplňky stravy s rybím olejem nejméně čtyřikrát týdně, měli o 63 procent nižší pravděpodobnost vzniku rakoviny tlustého střeva než ti, kteří tak neučinili.

 

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy obsahují látku zvanou pedunculagin, kterou tělo metabolizuje na urolitiny: sloučeniny, které se vážou na estrogenové receptory a mohou hrát roli v prevenci rakoviny prsu.

Velice málo známý, ale velmi zdravý je olej v vlašských ořechů. Podívejte se po něm ve zdravé výživě a každý den užívejte 1 kávovou lžičku.

 

Napište mi do komentářů, kterou z těchto potravin konzumujete nejčastěji Vy?

 

Celý článek
Zpět

Diskuze k tématu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    6206
  1. Profilový obrázekJaroslava

    Jím tyto potraviny celkem pravidelně, v celém rozsahu. Ale jsem již po operaci CA tlustého střeva, včas diagnostikovaného a cproto bez následné léčby. pod kontrolou již 5 let a v pořádku

  2. 6194
  3. Profilový obrázekMarta

    Dobrý den, pane Anděl, jíme úplně všechny a ještě víc, kromě rybího tuku. Hezký den Marta

  4. 6188
  5. Profilový obrázekjarmila

    dobrý den – dennně vlašské ořechy, rybí tuk a marmelády doma dělané, jahodo, a celé léto pojídámovoc e ze vá, třešňová, borůvková, rakytníková,rybízová v bílém jogurtu a denně 2 jablka, celé léto jíme ovoce ze zahrady , jahody,třešně , borůvky , jablka, hroznové víno, maliny, ostružiny jčasto dělám salát ze zelí a mrkve

  6. 6179
  7. Profilový obrázekLadislav Varmuža

    Zdravím, nejvíce konzumujeme jako rodina bobuloviny, jablka, trochu méně omega 3, potom následuje brukvovitá zelenina, méně mrkev a méně vlašské ořechy. . To je za poslední 3 roky. Od příštího roku vytáhneme větší spotřebu mrkve a možná i brukvovitou zeleninu. Na ořechy jsme odkázáni jen s obchodu. Ladislav

  8. 6176
  9. Profilový obrázekHonza

    Jasně skvělá volba.No rybí tuk asi ne ryby ano a švestky i v tekuté formě.je totaky dar přírody a lék…pa pa

  10. 6164
  11. Profilový obrázekMarcella

    Dobrý den, konzumuji všechny vyjmenované potraviny, dá se říci denně. Co se ořechů týká, a to nejen vlašských, ty si vždy večer namáčím do vody, ráno propláchnu a pak jím. Mají úplně jinou a lepší chuť. Navíc jsem kdysi někde četla, že teprve namočené jsou o hodně zdravější, protože se v nich probudí všechny enzymy. Snad se mnou budete souhlasit a ti, kteří to ještě nevyzkoušeli mi dají za pravdu, alespoň co se týká změny chuti.Hezký den.

  12. 6155
  13. Profilový obrázekJarošová Marie

    Všechny uvedené potraviny jíme velmi často, protože je pěstujeme na naší velké zahradě. Jenom rybí tuk nemám ráda a ani nemusím ryby.

  14. 6149
  15. 6143
  16. Profilový obrázekVojáčková

    Dobrý den, udělal jste mi radost. Všechny výše uvedené potraviny jsou u nás na stole denně. Navíc každý den namočím hrstku ořechů, večer si oloupeme tuhou slupku a smlsnem si. Můžu každému doporučit.
    Přeji krásné dny plné sluníčka a těším se na další informace.
    Vojáčková

  17. 6139